De
Vosko-Trofee voor Netwerk-Strijders,'99 (doc versie: 17 juni
1999 )
De Winnaars van de vierde jaargang
1999 waren:
Na ampele beraadslagingen heeft de Jury de volgende
personen genomineerd voor de resp. Netstrijdersprijzen van dit jaar:
Cat. A: |
Technische doorbraak: |
Twigger |
Cat. B: |
Nieuwe Netdienst: |
Bellen.com |
Cat. C: |
Sociaal cultureel initiatief: |
Seniorweb |
Cat. D: |
Maatschappelijke
hulpverlening: |
WNI toegankelijkheid
Internet
voor oa. slechtzienden |
Alle 8 presentaties van de genomineerden waren spectaculair en indrukwekkend.
En de Jury dankt alle kandidaten en nominees zeer voor hun inzet en de
getoonde prestaties. Ze straalden en wij allen in de zaal waren verbluft
over zoveel talent en inventiviteit op 17 juni 1999 in Noordwijk.
Na beraad van de Jury werd verkozen om de Vosko Trofee voor 1999 uit
te reiken aan :
*** Christine Ruiter en Peter
Quintus voor SENIORWEB ***
Tevens werden de publieksprijzen uitgereikt die Planet Multimedia onlangs
via stemming heeft geplaatst maar voor een verslag daarvan kunt u beter
op de betreffende site kijken. Als Kandidaten in 1999 waren de volgende
personen, en daaruit zijn de degenen met *** aangegeven
genomineerd door de Jury:
Categorie A (technische doorbraak /
nieuwe software)
-
A1
Bart van den Dries, oprichter van InterXion
<http://www.interxion.com/>.
Deze "telecommarkt" als Virtual Dealing
Room is in juni '98 door minister Jorritsma geopend en is een uniek initiatief
om europees telefoonverkeer (belminuten) via Internet te verhandelen.
Du moment dat op deze virtuele marktplaats een
deal tot stand is gekomen kan InterXion het verkeer schakelen middels hun
eigen faciliteiten.
Liberalisatie van de ICT markt creëert ruimte
voor nieuwe operators, carriers en ISPs waardoor de behoefte aan deze virtuele
markplaats enorm toeneemt als alternatief voor statische interconnectie.
Tevens ontstaat er vanuit dit initiatief een markt voor "brokers" die zich
gaan bezighouden met drivaten, futures, opties etc.op telecomgebied in
Europa.
-
*** A2
Michiel Riedijk en Rens Boogerd
van GreenValley <http://www.greenvalley.nl/>
voor hun software die potentieel een concurrent is van Explorer en Navigator
als front-end voor ontsluiting van informatie.
Zij hebben bijv. voor de Koninklijke Notariële
Broederschap een extranet gebouwd met een aantal zeer vernieuwde kennismanagement
features. Bedrijven als Sun en Oracle kloppen aan hun deur voor partnerschaps.
Waarschijnlijk gaan alle Sun servers standaard hun software dragen.
-
A3
Hans Dekker van HLS Personeelsdiensten voor het maken van WEBMAIL
<http://www.webmail.nl/>
Dat was na Hotmail en Freemail de eerste e-mailservice die je in staat
stelt popmail te lezen via je webbrowser. Je kan zelf kiezen wat de POP
adressen van je mailservers zijn, waar je ook bent en je kan meerdere mailboxen
onder een view brengen waarbij extra mail-functies kunnen worden toegevoegd.
Naast de NL versie zijn Engelse, Duitse en Spaanse versies in de maak.
-
*** A4
Gabriel Troostwijk voor TWIGGER <http://www.twigger.nl/>
van Trilinea <http://www.trilinea.nl/>.
Het is een e-maildienst die je in staat stelt met een webbrowser van welke
computer ter wereld dan ook, je e-mail te lezen, zonder dat je hoeft te
onthouden welke instellingen de mailserver van je provider heeft. Je voert
gewoon naam en password in, et voilà, daar staat je mail.
Uiteraard kan je daarna alles wat je "thuis" ook kan: reply-en, forwarden,
adresboek bijhouden, er zit zelfs een Nederlandse spellingscontrole in!
Kom je later weer op je eigen computer dan kan je alsnog gewoon de
mail binnen halen, alsof je het nog niet eerder gelezen had. Twigger
heeft een gigantische lijst met providers en universiteiten die op die
manier bediend kunnen worden.
Twigger bestaat inmiddels al in Nederland, België, Duitsland,
Frankrijk en de UK. Twigger is super intuïtief in gebruik, en uitermate
veilig. Handig om op het werk even de prive mail te lezen, of een berichtje
te sturen. Het werkt zelfs vanaf die Internetpalen die je tegenwoordig
her en der ziet (handig als je op Schiphol staat en even een mededeling
hebt voor die zakenrelatie in Canada).
Twigger was de eerste in de wereld die het mogelijk maakt zonder config
en/of profiel aan maken en zonder aanmaak van een tweede e-mail adres via
een web browser de e-mail te lezen, versturen, reply-en etc.
-
A5
Jan Jacobs, Netcast, voor het opstarten
van IVIS <http://www.ivis.nl/> (Instituut
Voor Internet Snelheidsmeting) een meetdienst voor het bepalen van kentallen
over de net-snelheid van ISP's (host-providers en access-providers) in
NL door middel van software die meet vanuit de PC's van deelnemende gebruikers.
De index en kentallen zijn gemiddelden en een momentopname. IVIS draait
bij het bedrijf Track <http://www.track.nl/>
.
Categorie B (nieuwe Net-dienst)
-
B1
Peter J. Fontijn bedenker-oprichter-directeur van matchbank
b.v. <http://www.matchbank.nl/>,
'digimediairs' op het gebied van discrete bemiddeling/matching van werk
en talent.
Ze doen met nu al 20 medewerkers pionierswerk op het gebied van grootschalig
digitaliseren van (papieren) informatie, waardoor binnen twee jaar een
'diGitaL workPooL' met ruim 65.000 gedigitaliseerde curricula vitae is
ontstaan. Hiervan hebben inmiddels zo'n 6.000 organisaties in het Midden-
en Grootbedrijf gebruik kunnen maken.
Peter is een 'Strijder' voor acceptatie van dergelijke nieuwe diensten
binnen het werkveld van de gevestigde orde, zoals uitgevers die trachten
hun posities te verdedigen.
-
B2
Patrick van Eijk en Amon Endt van GamePoint <http://www.gamepoint.net/>
het eerste on-line multi-player gaming en entertainment platform voor de
Nederlandse consument. GamePoint biedt de gebruikers een snel inbelnetwerk
en servers voor onder andere: Quake(1,2) in een twintigtal variaties, en
de spellen SiN, Unreal,Heretic II, Half Life en SHOGO.
In samenwerking met NOB Interactive worden binnenkort ook klassieke
bord- en kaartspelen als dienst aangeboden zodat spelers uit elke leeftijdsgroep
hun favoriete spel bij GamePoint kunnen spelen.
(Zie ook : http://www.gamepoint.net/pers.htm)
-
B3
Henkjan de Krijger voor het opzetten van punt.NL <http://www.punt.nl/>,
de 'digitale cvbank' voor de arbeidsmarkt. Werkzoekers krijgen hun CV via
deze dienst bij de juiste belangstellenden. Werkgevers & bemiddelaars
krijgen
relevante CV's in hun emailbox. Pas bij het tekenen van een arbeidsovereenkomst
betaalt de werkgever een bemiddelingsbedrag en krijgt de ex-werkzoeker
een premie.
-
B4
Dany Adamse, Simon Sabelis en Joost Laverman <http://www.d-s-j.com/>,
drie zestienjarige scholieren die er een hobby van maken om webwinkels
voor bedrijven te maken, en wel met prima resultaten.
Dat scholieren in Nederland met enorme inzet, kunde en creativiteit
op wereldniveau presteren, blijkt ook uit de prachtige verhalen van de
kinderen, die hoog uitkomen in de jaarlijkse ThinkQuest Webdesign wedstrijden
en de NL afdeling daarvan zie <http://www.thinkquest.nl/nlfinale98.html>.
-
B5
Wil Bremers, webuitgever,<mailto:wb@sic.nl>
die als eerste sinds ca. augustus '98 een vergelijkingsmodel voor telefoontarieven
van nederlandse Telco's publiceerde en sindsdien bijhoudt, genaamd TELEFOON.NU
<http://telefoon.nu/>. OPTA en Consumentenbond
juichen zijn initiatief toe om de tarieven duidelijker te maken, toegesneden
op de gebruiker.
-
*** B6
Ben Woldring, 14 jaar uit N-Groningen, heeft sinds oktober 1998
een site <http://www.bellen.com/>
opgezet waar mensen info kunnen krijgen over goedkoper telefoneren via
een aantal nieuwe operators, met behulp van carrier select voorkiesnummers.
Ook levert hij up-to-date vergelijkingen van goedkoop bellen naar verschillende
landen. Hij was daar niet de eerste mee maar wel met zijn vergelijking
van GSM bonnementen en pre-pays. Zijn bedrijf heet Telecomadviesbureau
Bencom.
-
B7
Rob Oostveen (OLM) en Sabine, Daniëlle, Theo en
Yvonne voor het opzetten en runnen van SmulWeb <http://www.smulweb.nl/>
een zeer populaire site van een vereniging van mensen die belangstelling
hebben voor culinair genieten.
-
B8
Danny Mekic', 12 jaar en op de basisschool, maakt gratis webpagina's
voor anderen <http://members.tripod.com/damcom/index.htm>,
als onderneming DACOM <http://come.to/damcom.nl>
-
B9
Robert Lamot, voor het initiatief en onderhouden van "Uittreksels.com"
<http://www.uittreksels.com/>
waarop zeer veel scripties, samenvattingen en boekverslagen te vinden zijn
als hulpmiddel voor de lezers.
-
B10
Carolyn Brethour, voor het samenstellen van een zeer volledige
lijst van search engines <http://adviseur.net/searchengines.html>
waaronder ook een dienst om onafhankelijke adviseurs op te zoeken.
-
B11
Andre Varma <varma@wxs.nl>
en mevr. S.M. Kars voor het opzetten van SURFKIDS <http://www.surfkids.nl/>
Dat is een communitysite voor kinderen in de leeftijdscategorie 6-14
jaar, bedoeld voor basisscholen.
Kinderen kunnen interessante en leerzame info ontdekken, zelf een website
bouwen, gratis e/mail, spelletjes, rekenen, taal etc...
-
B12
Martijn Hoogeveen is initiator van het zeer strijdbare concept
TAKEITNOW.com dat in 1999 een prijzenoorlog ontketende in de computerbranche
<http://www.takeitnow.nl/> Daarnaast
is hij bezig met het opzetten van een Internetuniversiteit in samenwerking
met de OU als parttime hoogleraar. In het recente verleden heeft hij bij
KPN aan de wieg gestaan van diensten als Het Net, internet telefonie, internet
fax, een electronic commerce platform, e.d.
-
B13
Polle de Maagt. Hij is zestien jaar en onderhoudt en maakt de
website KIDS CHANNEL met nieuwsbrief voor andere kinderen <http://www.kids-channel.net/>
die daar erg enthousiast over zijn.
-
B14
Julien Drewe en Michiel Smit voor het opzetten van "infosurfis"
<http://www.arbeidsmarkt.com/>
Dat is een onafhankelijke vacaturesite (60.000 bezoekers April) waar bedrijven
gratis vacatures kunnen plaatsen en beheren.
Het gratis plaatsen van vacatures wordt door veel MKB bedrijven gezien
als een welkome aanvulling op de reeds bestaande vacaturesites.
Sollicitanten kunnen op deze vacatures reageren of hun C.V. opgeven
en ook beheren (updaten).
Julien en Michiel hebben deze service geheel op eigen krachten op poten
gezet.
-
*** B15
Marc Bakker en zijn team <mailto:%20mmm@mmm.nl>
van MMM Interactieve Communicatie <http://www.mmm.nl/>
voor het inrichten van een virtuele plek om millenium baby's te maken en
dan te volgen tijdens hun groei: <http://www.millenniumbaby.nl/>
MMM Interactieve Communicatie heeft eerdere entertainmentprojecten
opgezet waarmee veel bezoekers hebben gegenereerd. Voorbeelden hiervan
zijn: Soop, de eerste Nederlandse Internetsoap <http://www.soop.net/>;
en een site rondom het huwelijk van Maurits en Marilene.
Ieder jaar brengt MMM een entertainmentproject waarin techniek, marketing
en verstrooiïng samen worden gebracht.
-
B16
Marc Wesseling en Patrick van Zandvoort voor het bedenken
en inrichten van Keekaboo <http://www.keekaboo.com/>.
Via die website is het mogelijk om gratis een 'echte' ansichtkaart te versturen
naar vrienden, familie en relaties waar ook ter wereld, en dus ook naar
mensen zonder Internet.
Het gemak van Internet wordt hierdoor verbonden met de charme van een
kaartje op de deurmat. Via Internet kiest men zijn favoriete kaart en typt
een persoonlijke boodschap in. Keekaboo laat de kaart met tekst digitaal
drukken en verstuurt de kaart per traditionele post.
Voor wie vaak een verjaar- of trouwdag vergeet, is de reminderservice
een prima oplossing. Wie zich de rest van het jaar echt geen zorgen meer
wil maken, kan in één keer alle kaarten invullen, waarna
Keekaboo de kaarten op het juiste moment verstuurt.
De internetter heeft bij Keekaboo de keuze uit vijftien gratis kaarten
(Freecards) en tweehonderd Special Design kaarten waar fl.1,50 voor betaald
moet worden, ongeacht de bestemming.
Een derde mogelijkheid is een kaart voor een goed doel versturen, de
Fundraisers. Deze kaart kost fl.1,75 waarvan een deel van de opbrengst
naar goede doelen als Novib, Greenpeace en het WNF gaan.
Categorie C (sociaal cultureel initiatief)
-
*** C1
Peter van Schaik voor het starten van
http://www.uitvaart.nl/ ten behoeve
van de uitvaart branche en in het bijzonder voor zijn baanbrekend initiatief
tot tele-crematie.
Hiermee kan een crematie plechtigheid op afstand
worden gevolgd. Bijvoorbeeld mensen overzee, voor wie een vliegreis te
duur is. Of voor ouden/zieken enz. die niet kunnen reizen.
De idee wordt door grote uitvaartbedrijven (Dela
e.d.) heel serieus bekeken om aan te bieden. Men kan zich er ook voor gaan
verzekeren.
De tele-crematie vervangt natuurlijk niet het
zelf bijwonen van een uitvaart, maar het kan mensen die niet aanwezig kunnen
zijn toch van een 'life' deelname voorzien.
Kenmerkend voor het goed aanslaan van dit initiatief
is dat Peter er zelf niet sensatie-achtig mee omsprong. Diverse van zijn
relaties (en pers) mochten de eerste tele-uitvaart bijwonen, mits ze een
password aanvroegen, zodat hij sensatiezoekers kon weigeren.
-
*** C2
Christine Ruiter <mailto:chrrr@seniorweb.nl>
en Peter Quintus <mailto:peter@indis.nl>
voor opstart en opzet van SeniorWeb <http://www.seniorweb.nl/>.
Het team heeft de basis gelegd voor een zeer
vitale virtuele gemeenschap van ouderen in Nederland en daarbuiten. De
site is ook succesvol in acties om senioren over de digitale drempel te
helpen door het organiseren van cursussen in het hele land via een netwerk
van vrijwillige 'Ambassadeurs'.
-
C3
Martin Reijmerink voor het met heel minimale financiële
middelen inrichten van Publics Eye Nieuwegein de digitale stad <http://www.pen.nl/>.
Het is een platform waar allerhande lokale informatie te vinden is
over Nieuwegein met dien verstande dat deze ook zonder Internet abonnement
te raadplegen is. Via dial-up kan men deelnemen aan nieuwsgroepen op lokaal
niveau en er staat info van bedrijven.
De bewoners van Nieuwegein kunnen voor 49 piek per jaar wereldwijd
Emailen. Verenigingen, stichtingen en nonprofit organisaties mogen kostenloos
op dit platform bezig zijn.
-
C4
Ed de la Rie voor opzet en promotie van het lichthinder platform.
Dat zijn mensen uit de techniek / milieu / astronomie die zich beijveren
voor het behoud van het kunnen zien van de sterrenhemel <http://www.lichthinder.vuurwerk.nl/>,
anti-lichtvervuiling dus.
Ook is LISA, de Lichthinder Informatie Site Associatie, bezig om Europese
producenten te informeren en te bewegen tot maken van buur-vriendelijker
producten en andersoortige buitenverlichting.
-
C5
Hanneke van der Horst, ICATT Interactive Media <http://icatt.nl/>,
voor het helpen opzetten van de stichting Amsterdam New Media Association
ANMA <http://www.anma.nl/index.html>,
een overkoepelende organisatie voor de 1300+ multimedia & videobedrijven
in Amsterdam waar ongeveer 10.000 mensen werken. Er is daar dringend behoefte
aan bandbreedte en aan bedrijfskundige support.
-
C6
Edith Mastenbroek, Jan Middendorp en Ruben Maes, voor
het pressen van de netwerkorganisatie Niet Nix, die voor vernieuwingen
binnen de PvdA wil zorgen, <http://nietnix.pvda.nl/index.phtml>
in plaats van via eindeloze vergaderingen.
-
C7
Dennis Hesseling en Lousewies van der Laan <http://www.vanderlaan.net/>
e.v.a. van de groep OPSCHUDDING <http://welcome.to/opschudding>
die binnen D66 e-mail als actie-cement gebruikt om de partij meer sociaal-liberaal
te profileren.
-
C8
Menno Rasch die met twee andere initiatiefnemers de groep Trans-Formatie
<http://www.angelfire.com/on/transformatie>
oprichtte als virtueel vliegwiel voor het fusieproces tussen RPF en GPV.
-
C9
Marretje Kruisheer <webmaster@kinderlink.nl>
moeder van drie kinderen voor het opzetten en onderhouden van KINDERLINK
<http://www.kinderlink.nl/>
waarop over 35 onderwerpen met betrekking tot het opvoeden van kinderen
adressen en achtergrondinformatie te vinden zijn. Zo is er een database
met meer dan 2000 adressen, een grote activiteiten-agenda en zijn er een
aantal gratis diensten zoals een e-mail-adres, forum en link-pagina voor
ouders.
Het doel van KinderLink is om de bezoeker een grotere keuzevrijheid
aan te reiken in alles wat met het hebben van kinderen te maken heeft:
school/leermethode, hobby, milieu, therapie, musea etc.
-
C10
Gertjan Donkers, Roel Nieuwenkamp en Paul Visser van
de EUROPESE PARTIJ <http://www.europeanparty.org/>
opgericht in juli 1998. Dit is een initiatief van Europese jongeren om
de burgers in Europa meer invloed te geven en een betrouwbaar bestuur.
Ze hebben leden van Ierland tot
de Oekraine die via Internet lid zijn geworden.
Het campagneteam voor de verkiezingen van het Europese Parlement op
10 juni 1999 bestaat uit ongeveer 25 personen. De Europese contacten worden
volledig onderhouden via Internet zonder welke dit initiatief nooit op
zo´n korte termijn had kunnen ontstaan.
-
C11
Thomas en zijn broer Jasper Jan de Konink, oprichters/eigenaars/ontwikkelaars
van menselijke(community)sites die inmiddels ook commercieel rendabel zijn.
De sites bevatten altijd interactieve elementen en de mensen zelf staan
centraal. Plaatsen van stellingen, advertenties, artikelen, enz.
Het beleid op de sites is er op gericht dat de bezoekers zelf zoveel
mogelijk tot hun recht komen. Als voorbeeld daarvan hebben wij onlangs
de eerste Focus-In (Zie ook Vosko '97) Homepageverkiezing gehouden, deelname
van bedrijfssites was uitgesloten.
493 Inschrijvingen en natuurlijk een winnaar (trofee ZILVEREN PIJL,
bekendgemaakt op 13 mei jl.)
Charitatieve instelling mogen gratis adverteren op onze sites:
http://www.focus-in.nl/info/goededoel.htm
http://www.e-matching.nl/
Single community, betaald, met inmiddels 1700 leden.
http://www.focus-in.nl/
Online gemeenschap, gratis, met duizenden bezoekers per dag.
http://www.fichat.com/ Chatgemeenschap,
gratis, met tot 300 chatters tegelijk online
http://www.onlijn.nl/ Opinie
e-zine, gratis, met inmiddels 13.000 abonnees.
-
C12
Aad van der Struijs <astruijs@bart.nl>
voor het opzetten en onderhouden van een site speciaal voor Rotterdammers
en oud-Rotterdammers <http://welcome.to/Rotjeknor/>
Het gastenboek spreekt boekdelen over deze cultuurstad.
Categorie D (belangrijke bijdrage aan
fundamentele Net-issues / initiatief voor maatschappelijke hulpverlening)
-
D1
Francisco van Jole, voormalig redacteur van de Daily Planet
zaliger, DE nieuwspage over aktiviteiten op het gehele Internet, heeft
grote invloed <http://www.2525.com/>
op onze digitale polder, zoals via TROS Online.
Ook in de 'oude media' zoals TROS TV is hij een ambassadeur van de
digerati met een mengsel van enthousiasme en critische opstelling, gekoppeld
aan humor. Zijn columns in de Volkskrant zijn geroemd.
-
D2
Jeroen Hollander van het WebCreatieTeam van de hogeschool Brabant
voor de site "de Verdieping" <http://www.hsbrabant.nl/hwb/verdieping/index.htm>
van het studentenpastoraat. Hij heeft geprobeerd met minimale middelen,
maar door gebruik maken JavaScript, mensen te interesseren en inspireren
voor het studentenpastoraat.
De site heeft zowel een informatief als een spiritueel karakter.
Omdat de site steeds anders is opgemaakt, wordt er steeds een andere
weg gekozen, waardoor de bezoeker steeds op een andere manier de site beleeft.
-
*** D3
Suzanne van den Bercken vormt het boegbeeld
van de redactie van WNI (Wekelijkse Net Informatie)
<http://www.softcon.com/~wni/algemeen/alginfo.html>
.
Deze groep houdt zich actief bezig met de toegankelijkheid
van het Internet voor gehandicapten en met name voor blinden en slechtzienden.
In de wekelijkse nieuwsbrief wordt verslag gedaan
van ondernomen activiteiten in het kader van de doelstelling. Bovendien
wordt aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van hard-
en software.
-
D4
Fred Kappetijn voor zijn voorstrekkersrol om de kabelexploitanten
Kennisnet te laten opzetten en dat ook bij Enertel uit de grond te stampen.
Internet via de kabel dus, om scholen aan te sluiten.
Pionierswerk is het zeker, want de kabelsector heeft altijd grote moeite
gehad om samen te werken.
Fred heeft geen guru-pretenties maar wel visie, hands-on ervaring en
uitstraling.
-
D5
Huub Evers, docent ethiek aan de Academie voor de Journalistiek
en Voorlichting te Tilburg. Hij heeft onder andere te Amsterdam een Internet-bijeenkomst
georganiseerd, waarmee hij trachtte een impuls alsook inhoud te geven aan
de noodzakelijke discussie over Internet en journalistiek in relatie met
ethiek. Ook schijft hij dikwijls over privacy versus nieuwsbericht-memes.
-
D6
Veran Matic en Sasha Mircovic <http://helpb92.xs4all.nl/>
van het netwerk van locale radiostations B92, met nieuws dat vaak afkomstig
is van het persbureau Beta <http://www.beta-press.com/>
-
*** D7
Peter Koudstaal, van Syntens <http://www.syntens.nl/>,
voor het met een team van de regionale innovatiecentra opzetten en uitzaaien
van een bewustwordingscampagne, cursussen en advies voor het MKB op het
gebied van Elektronisch Zakendoen <http://www.syntens.nl/spoed/index.html>,
het Sp.OED project.