Pim
Voormalig politicus, doodgeschoten in het voortportaal van omroepland. Ter opfrissing van
uw geheugen. Dat wordt steeds korter. Waren wij vroeger gemiddeld een jaar of langer
geschokt, boos, verongelijkt, woedend, nu zijn wij dat hooguit gedurende een aantal dagen.
Het Sociaal Cultureel Planbureau heeft becijferd dat tegen 2031 uw boosheid niet langer dan
enkele seconden in beslag zal nemen. Tegen die tijd zullen programma’s en reclameblokken
elkaar ook sneller afwisselen dan nu het geval is.
Onderstaande teksten komen uit een wereld die geschokt was wegens de moord op Pim
Fortuyn.
De onlangs op tragische wijze overleden volksmenner Pim Fortuyn had een favoriet
Bijbelboek: Prediker. Een boek dat vele waarheden bevatte die tot nadenken stemden, zo liet
hij een christelijke krant desgevraagd weten. Reden te meer voor een postume proef op de
som.
Reeds bij de aanhef is duidelijk wat Fortuyn in het Bijbelboek moet hebben aangesproken. Het
zijn de beroemde woorden "IJdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid!" (die overigens bij
luidruchtige declamatie het best tot hun recht komen). "Welk voordeel heeft de mens van al
zijn zwoegen, waarmee hij zich aftobt onder de zon?" De uiteindelijke conclusie luidt: alles is
ijdelheid en najagen van wind. Een mooie levensles, die in het licht van de recente
gebeurtenissen een vreemde bijklank krijgt.
Indien wij ons aan een kleine exegese wagen - een genoegen waartoe de Bijbel nu eenmaal
aanzet en waarvoor tot op heden niemand is aangeklaagd of veroordeeld - kunnen wij
opmerkelijke verbanden leggen tussen volksheilige Pim enerzijds en het Bijbelboek anderzijds.
Wat te denken van de volgende regels, te vinden onder het kopje "Volksgunst is ijdelheid": "Ik
zag alle levenden onder de zon meelopen met de jongeling, de opvolger, die in de plaats van de
ander zou treden. Er was geen einde aan al het volk, aan allen, aan wier spits hij stond. Maar
de lateren vonden in hem geen vreugde." Toegegeven, 54 is wat aan de hoge kant voor een
jongeling (tenzij actief in de Chinese politiek), maar de beoogde opvolger was toch bijna tien
jaar jonger dan de zittende minister-president.
Prediker geeft overigens ook uitsluitsel over welke politieke denkrichting de juiste is: "De
geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links." Ergo: indien
de auteur van Prediker nog in leven zou zijn, zou hij waarschijnlijk een aanhanger van Fortuyn
zijn geweest. Een LPF’er avant la lettre.
De onbekend gebleven schrijver van het Bijbelboek heeft een tamelijk pessimistische, zo niet
nihilistische kijk op ons erbarmelijk bestaan. Hoewel hij vasthoudt aan het Ware Geloof,
bestaat er op aarde weinig dat ons kan verlossen. Alles is ijdelheid en najagen van wind,
herhaalt de auteur onvermoeibaar, bij wijze van vroeg-christelijke mantra.
Door vroege kerkgeleerden is de tekst van Prediker abusievelijk toegeschreven aan koning
Salomon, van wie de woorden over de vergeefsheid van al ons aardse handelen zeker niet
afkomstig zijn. Van wie wel lijkt voorgoed in nevelen gehuld.
Helaas zijn niet alle aanbevelingen die de auteur doet door de jongste martelaar van Nederland
strikt opgevolgd: "Wees niet te zeer goddeloos en wees geen dwaas: waarom zoudt gij sterven
voor uw tijd?" Lijkt me aan duidelijkheid weinig te wensen overlaten. En wat te denken van
deze: "Wees niet te spoedig geërgerd in uw geest, want ergernis huist in de boezem der
dwazen. "Een duidelijke vermaning aan het adres van de heetgebakerde politicus. Maar er is
troost: "en goede naam is beter dan goede olie en de dag des doods is beter dan de dag van
iemands geboorte."
Een wijsheid die Fortuyn wel ter harte heeft genomen is de volgende: "Wat gij beloofd hebt,
moet gij inlossen. Het is beter, dat gij niet belooft dan dat gij belooft en niet inlost." Keer op
keer benadrukte hij woord te zullen houden, ook al zouden de omstandigheden hem later
beletten het bewijs daarvoor te leveren.
Tot besluit nog een kleine ter overweging: "Indien een slang bijt voor de bezwering, dan baat
de bezweerder niet." Gezien de algemene geldigheid van die uitspraak zou ik het bestuur van
de LPF bij deze willen verzoeken de auteur van Prediker aan te stellen als lijsttrekker van de
partij. Zet een advertentie in de krant en de auteur zal zich alsnog bekend maken. In tijden van
crises worden zelfs de grootste geheimen geopenbaard.
Het ergste van dood zijn is niet het er niet meer zijn, maar het niet meer begrepen kunnen
worden. Vrij naar Pasolini, de filmer, schrijver en polemist die midden jaren zeventig werd
vermoord op een strand nabij Rome. Ook in zijn geval ontketende zijn dood een eindeloze
stroom interpretaties. Iedereen wist wat hij had bedoeld, waar hij voor stond, waarom hij was
vermoord, iedereen kon de gebeurtenissen in zijn geest uitleggen. Enige probleem daarbij was
dat iedereen ze anders uitlegde. Zijn vriendenkring viel in kampen uiteen.
Het is een somber vooruitzicht om direct na je dood al niet meer begrepen te worden,
versplinterd te raken in duizend versies. De snelheid waarmee mensen in de omgeving van Pim
Fortuyn het daags na zijn overlijden met elkaar oneens werden was verbluffend. Iedereen wist
wat de overledene had gewild, alleen iedereen zei iets anders.
Meest curieuze voorbeeld is uiteraard de juridische queeste van de advocaten Hammerstein en
Spong. Het aanklagen van journalisten en politici lijkt een daad die vanuit het gedachtegoed
van Fortuyn nauwelijks te verklaren is. "Gij zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als dat
betekent dat mensen geen discriminerende opmerkingen mogen maken, en die maak je in dit
land nogal snel, dan zeg ik: dit is niet goed. Laat mensen die opmerkingen maar maken", zei hij
in het befaamde interview met de Volkskrant, waarin hij pleitte voor een herziening van artikel
1 van de grondwet. Fortuyn wilde de grens van de vrijheid van meningsuiting leggen bij het
oproepen tot geweld. Dat kon een democratie als de onze zich niet permitteren, vond hij, maar
verder moest iedereen alles kunnen zeggen. Een stellingname die een week na zijn dood door
zijn advocaten al wordt ondergraven. Hoezeer ook een vat vol tegenstrijdigheden, Fortuyn zou
het met deze aanklacht onmogelijk eens geweest kunnen zijn.
Zolang je leeft is er niets aan de hand, kunnen alle tegenstrijdigheden worden ontkend of
gladgestreken. Zolang je leeft kun je het je permitteren voor elke vriend die je hebt een ander te
zijn, met andere meningen en ander gedrag. Zodra je dood bent valt het bindmiddel weg en kan
de wildgroei beginnen. Voorgoed versplinterd, voorgoed onbegrepen.
Misschien is het toch beter reeds tijdens je leven een voorbehoud te maken, zoals het
Canadese media-orakel Marshall McLuhan deed: "Ik ben het niet noodzakelijkerwijs eens met
alles wat ik zeg", schreef hij, maar ook zijn ideeën stierven een zachte dood in zijn navolgers.